Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.1.2021, Jan Vítek, aktualita
Intel v minulém roce přiznal, že při vývoji 7nm procesu narazil na jistou překážku, kterou bude muset překonat, což si vyžádá čas, a tak nestihne výrobu spustit dle původního plánu. Nyní je tu naopak pozitivní zpráva. 
Dedecekhribecek (178) | 22.1.202110:59
Po dlouhé době pozitivní zpráva o výrobním procesu z Intelu.
Odpovědět5  1
wrah666 (6205) | 22.1.202111:33
Souhlas. Ale rozhodně to nebude žádná rychlovka, podobné věci mají obrovskou setrvačnost. I kdyby teď hned okamžitě objednali EUV strojeod ASML, tak první z nich dostanou za rok a něco. Než je dovezou, než je instalují, než na nich vyladí výrobu uběhne také nějaký čas. A než těch strojů bude dost, aby vyrobily víc než pár wafferů měsíčně. První čipy na intelích 7nm zkrátka mohou být va větších množstvích dostupné někdy za dva roky. AMD tou dobou bude mít minimálně půl roku ­(a možná i rok­) venku generaci čipů na 5nm a TSMC již bude mít bohatě odladěný 3nm proces pro hromadnou výrobu.. TSMC proces 3nm je myslím vě vývoji dál než intelí 7nm.
Odpovědět6  1
RadecekH (811) | 22.1.202111:59
S těmi EUV stroji mi nějak uniká vaše uvažování. Intel se přeci nerozhodl teď, že začne dělat 7nm proces. To rozhodnutí je už hodně staré a ten proces se spíše odkládal, než urychloval, tedy ty objednané a zakoupené stroje spíše leží ladem, než že by jich měl mít nedostatek.
Co bude mít AMD není asi úplně podstatné. K čemu je zákazníkovi třeba uvedení Ryzenů 5000, když jedinej, co jde sehnat je osmijádro dražší, než dvanáctijádro předchozí generace. A to je ta řada postavená na stejné výrobní technologii, jako ta minulá. Až to začnou stavět na dvakrát dražším 5nm procesu, tak asi moc lidí, co si takový čip budou ochotni koupit, nebude.
Odpovědět4  8
Irving (247) | 22.1.202114:21
No, vzhledem k tomu, že dle dostupných zpráv má asi 50% všech EUV strojů TSMC, další velkou část určitě Samsung, který už EUV taky vyrábí, tak se tak nějak dá dojít k závěru, že na Intel toho moc nezbývá. Navíc taky záleží na tom, jakou generaci strojů mají. Dostatečně výkonný zdroj EUV záření pro sériovou výrobu mají až poslední generace strojů od ASML.
Odpovědět5  0
wrah666 (6205) | 22.1.202115:32
Stroje doteď nekoupil. Dokonce před cca půl rokem samotný Intel potvrdil, že je zatím nemá objednané a ani nemá v plánu objednávat. Což se počítám s novým CEO ­(technicky zdatným­) zatraceně rychle změní.
Odpovědět4  0
RadecekH (811) | 22.1.202116:16
Jasně, podle vás teď tu 7nm výrobu testuje na papírových vystřihovánkách.
A když už argumentujete něčím, co údajně Intel řekl, nezabilo by vás, kdybyste sem dal nějaký odkaz.
Odpovědět2  5
Irving (247) | 22.1.202117:26
Intel nějaké EUV stroje má, někdo tu v jiné diskuzi dával odkaz na článek, který se toho týkal, ale bylo to někdy z roku 2015 nebo 2016. Takže jak jsem psal, nejde jenom o to kolik strojů Intel má, ale taky o jejich stáří. Pokud si pamatuju, tak první verze EUV strojů měly problém s výstupním výkonem, což zase znamenalo nízkou výrobní kapacitu. Proto nebyly vhodné pro sériovou výrobu.
Odpovědět1  1
RadecekH (811) | 22.1.202118:05
Takže jsme si ujasnili, že nějaké stroje má. Teď je otázka, proč by pro svoji plánovanou výrobu neměl mít ty další stroje objednané. Intel je jeden z největších zákazníků ASML, takže samozřejmě ví, jaké jsou dodací lhůty, a že ty stroje nemá šanci dostat na požádání. A ani není v situaci, kdy by musel řešit nějaké peníze v případných zálohách. Ostatně v minulosti ASML pomáhal financovat vývoj EUV litografie, stejně jako třeba Samsung.
Odpovědět3  3
jiri777 (82) | 22.1.202119:09
Jenže zase nemá smysl objednávat stroje, pokud ještě nevíte, že se výrobní proces podaří. Pokud by v roce 2015, kdy byly už na současných 14nm objednali stroje na lepší výrobní proces, tak dnes by koupili lepší.
Odpovědět1  2
honza1616 (3702) | 23.1.202117:20
ten někdo kdo tu dával zdroj na to že Intel má nějaké stroje, jsem byl já,

pochopitelně že nějaké stroje mám, na 7nm výrobě se už nějaký ten rok pracuje respektive fyzické práce probíhá už aspoň rok, vzhledem k tomu že v létě přiznali problém ve výrobě
osobně si myslím že Intel už testuje výrobu a proveditelnost i 5nm tranzistorů, tím že jich do křemíku ­"vypálí­" pár stovek­-tisíc a zkouší efektivitu

má­-li někdo potřebu se dohadovat, klikněte na mé jméno a prohledejte mé komentáře, je to max. 2 měsíce zpět, jsou tam uvedeny odkazy ohledně nákupu strojů EUVL
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1651) | 22.1.202111:57
Takové pozitivní zprávy jsme loni dostávali asi tak tři do měsíce. Přes všechny kladné zprávy 10nm proces Intelu dodnes kulhá na všech deset nohou a 7nm je stále jen snem budoucnosti.

Ale jestli chcete, klidně věřte, že Intel od zítřka začíná chrlit moderní procesory a grafické čipy na 7nm. My ostatní si ty tři, čtyři roky počkáme na výsledek.
Odpovědět9  2
KingTopas (11) | 22.1.202114:02
Souhlas, tohle je hlavne na za marketingove oddělení Intelu, které jede naplno. Všeobecně, na to, jak málo skutečných inovací za poslední dobu dodali, jsou v naprosto neodpovídajícím počtu zpráv­/novinek.
Odpovědět0  0
Irving (247) | 22.1.202114:10
Asi tak. O 10nm vydával Intel pozitivní zprávy v každé výroční zprávě od roku 2015...
Odpovědět9  2
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.